dimarts, 5 de maig del 2020

Informació objectiva

Passejant i desobeint la norma, al traspassar per uns metres els límits del territori municipal, gairebé inevitable si es viu tocar dels mateixos, anava sentint com el mòbil em vibrava cada cop que rebia un missatge; i és que en aquests dies sembla que tothom gosa fer-se transmissor de notícies i acudits, siguen o no aquelles certes i aquests divertits o mil vegades repetits. Ja fa molt de temps però, que no obro ni llegeixo tot el que rebo... acabaria boig i no és el que ara mateix més il·lusió em fa. No invento res si dic que sovint selecciono la seva lectura en funció de qui és que m'ho envia i també de quina és la seva aparença o titular. Sí, ja sé que això és entrar en la zona de confort i fer que la tria em condueixi només cap a terrenys d'opinió plaents i coincidents, però tot és relatiu. De la mateixa manera que quan escolto notícies per la ràdio o les veig per Televisió de Catalunya, la 1 o la Sexta, sé per endavant quin és el tarannà del periodisme que hi ha al darrera, el mateix em passa amb això dels missatges a les xarxes socials. I és que estic del tot convençut que no hi ha cap informació del tot objectiva. Sí, ja em podeu dir pessimista, però jo ho veig així. Tot traspua un cert grau d'intenció, interessada o no, i més en els moments actuals, en els que el fenòmen de les Fake-news s'ha convertit en eina essencial per manipular la realitat. Tinc un amic que sempre defensa la teoria de que ens hem d'allunyar de les emocions i observar fredament les dades que ens arriben i jo sempre li responc que això em sembla impossible en l'ésser humà, per molt professionals de la informació que vulguin ser alguns, i per molt que altres ens esforcem en intentar triar el gra de la palla. I és que si bé les dades, en sí mateixes, vistes com a element matemàtic, sí poden ser objectives, els que les recullen, interpreten, en fan resum, les propaguen i les divulguen, etc., etc. no en són gens d'objectius i sempre viatgen tenyides del color que convé o de la intenció que s'hi vol donar; malgrat alguns pensin que no és així, validant la voluntat o no de  mantenir-se imparcials. Malauradament, en aquests dies en els que tothom, estaments oficials i no oficials, organismes de tota mena, òrgans d'opinió, etc., aboquen tanta quantitat de dades a l'espai informatiu públic, ho podem comprovar amb escreix. Corbes gràfiques que s'han de revertir ¿?, nombre de contagiats asimptomàtics o no, tests que s'estan fent, repercussió sobre la població, etc., i ja no parlem si voleu entrar en temes d'economia... uix! Quin desgavell!  I és clar, en funció d'aquestes dades, i de la lectura que se'n vulgui fer, tothom s'atreveix a dir-ne la seva, tots som agosarats en l'opinió i que voleu que us digui, al final, aquest abús cansa una mica... o poster tot plegat només són manies meves.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada