divendres, 17 de maig del 2013

Les tines de la Vall del Flequer

La setmana passada ens vam estrenar en una sortida amb una colla de Sant Cugat, que organitzen allò que ells anomenen "caminades tranquil·les". Vam ser sis les persones que ens vam aplegar a la carretera que va del Pont de Vilomara cap a Rocafort, per deixar els cotxes en un entrant del camí per on faríem l’excursió. Per un traçat ample i planer en el seu inici, i molt ben senyalitzat, entrem en terres del Parc Natural de Sant Llorenç del Munt i l’Obac, i ben aviat descobrim el primer nucli, que sota el nom de Tines del Tosques, ens posa en antecedents del que signifiquen aquestes curioses construccions. Sembla ser que, fa més de cent cinquanta anys, quan a la comarca era ben generalitzat el conreu de vinyes, els pagesos de la zona van decidir aixecar aquesta mena de petites torres o dipòsits, que els ajudaven a fer més fàcil el treball de la collita i estalviaven el perill de malmetre-la amb transports massa distants. Les barraques de vinya i les tines de vi, aleshores ubicades enmig de les vinyes, servien per dipositar la verema en la part superior, trepitjar-la i fer escolar el suc cap a la part inferior, folrada amb rajola vidriada per tal d’evitar filtracions. No cal dir que la fil·loxera va acabar amb tota aquesta font productiva i lentament el bosc va anar envaint els camps de cultiu. Avui en dia però, l’acurada recuperació d’aquestes construccions, ens permet fer-nos ben bé a l’idea del que eren i per a què servien. Pocs metres més enllà, trobem el nucli més espectacular de tots, el de les Tines del Bleda, on ens aturem una bona estona per visitar-les per dins i per fora i lògicament, fer les fotografies de rigor. Uns minuts més de caminada, ara ja per un corriol més estret que s’enfila per dins del bosc, per observar un dipòsit de vinya, una mena de pou que els pagesos dels vells temps utilitzaven per emmagatzemar la barreja de sulfat de coure i calç, que servia per prevenir algunes de les malalties dels ceps. Tornem a davallar per arribar a les Tines de l’Escudelleta, on fem una estona d’aturada per cruspir-nos l’entrepà que ens hem portat com esmorzar i continuem la ruta, fins arribar al mateix nivell del torrent del Flequer, i culminar l’excursió visitant les Tines del Ricardo, un conjunt a tocar la llera del riu, per on encara baixa un bon raig d’aigua, fruit sens dubte, de les abundoses pluges d’aquests passats mesos. L’ample pista de tornada ens procura un passeig molt agradable que, entre amigable conversa i amb l’afalagadora companyia del sol, fa que comencem a tenir la sensació que ja ens trobem a les portes de l’estiu. Recuperats els cotxes, encara ens entretenim uns minuts per visitar el pont que dona nom al poble on havíem iniciat aquesta plaent sortida matinal, el Pont de Vilomara. A voltes, no cal fer massa quilòmetres per descobrir coses boniques i fer una excursió d’allò més agradable.