dimarts, 30 d’abril del 2013

De Bellmunt a Bracons

Tot i que ja fa uns quants dies que vam fer aquesta sortida, no vull deixar de ser fidel al meu costum de fer-ne una breu crònica. Aquest cop vam tornar a terres de l’interior, més concretament a la comarca d’Osona, per un cop superat el nucli de Sant Pere de Torelló, que ja coneixíem d’una anterior sortida, enfilar-nos per la pista asfaltada que salvant un desnivell d’uns sis-cents metres, ens porta fins el Santuari de la Mare de Déu de Bellmunt. Deixem el cotxe a la petita esplanada de l’aparcament i pugem per les escales que ens porten al santuari, una construcció amb molt poc interès arquitectònic, doncs fou totalment renovada ara fa una vintena d’anys. La seva ubicació però, ben al capdamunt de les més altes roques del turó que corona, justifica la referència que li féu mossèn Cinto a l’esmentar-la en el seu poema com a “ermita al cel suspesa”. I és ben cert que des del replà que l’envolta es poden contemplar en rodó, els més fascinants paisatges de les terres catalanes, des del cims avui encara enfarinats del Pirineu, fins a les crestes del Montseny i Montserrat, amb tota la gran plana de Vic al nostres peus. L’ermita, sembla que amb arrels documentades al segle XI, atresora històries i llegendes prou curioses, com la que la mostra  en el seu vestíbul unes llargues cadenes i grillons, que són testimoni d'uns fets prodigiosos esdevinguts molts segles enrere. Diuen que en el inventari practicat al santuari l'any 1428 ja hi constaven tal com són ara.  I sembla ser que el singular prodigi, les relaciona amb el pas de traginers i va ser glossat per un poeta anònim, en unes estrofes que explicaven les incidències i que han esdevingut popular cançó tradicional. Alhora, un curiós escrit parla també dels “heretges albigesos” i no sé si això tindrà quelcom a veure amb el nom que un mapa atribueix a la serralada que l’envolta: Serrat dels Cristians Vells. Bé, després de gaudir de la meravellosa panoràmica que el dia tan assolellat ens ofereix i fruir d’un refresc que ens venen al bar de l’alberg, tornem a desfer el camí, per recuperar la vella carretera que poc més enllà ens deixarà al petit nucli de Sant Andreu de la Vola, quatre cases pairals escampades, una amb signes de recuperació de cara al turisme rural, però que trobem tancades. Per sort, a Cal Ferrer, una antiga fonda, sense cap pretensió, ens volen donar de dinar, i així, asseguts en una vella taula, a prop d'un parell d’ancians que xerren davant un got de vi, una bona dona ens serveix una amanida i un bon plat de cigrons amb botifarra o carn a la brasa; tot molt senzill però amb bon sabor. La becaina d’havent dinat l’anirem a fer a l’església de Sant Andreu, a on hi arribem després d’endinsar-nos uns metres per una pista amb el pas reservat als veïns. Una construcció amb suposats orígens romànics però que avui no presenta massa interès, al costat d’un parell de cases, una ben enrunada i l’altra amb clars signes de restauració, ens ofereixen però un silenci i una calma ben adients pel repòs del cos i de l’ànima. Completem la jornada anant amb el cotxe fins a casa Bracons, barrada al pas de visitants, i ben al costat del popular coll del mateix nom, que obre camí a terres de la Garrotxa. S’ha girat un fort i fresc ventet, i això ens fa deixar la possible excursió fins a la Fageda de la Grevolosa, per a una futura oportunitat. Per avui, ja n’hi ha prou!