dimarts, 5 de novembre del 2013

Sortides des de Calanda: Villaroya de los Pinares

Sortim de Calanda per la carretera més coneguda, que ens porta cap a Alcorisa, la Venta la Panolla i Ejulve. Passat aquest poble, agafem el trencall que a mà dreta ens indica cap a Aliaga, abandonant la ruta més habitual d'altres excursions. La carretera s'enfila ràpidament, tot travessant grans camps de cereals que, curiosament, encara estan pendents de sega, cosa que potser demostra la duresa del clima d'aquestes terres. Més amunt, ens trobem amb el desolador paisatge dels boscos cremats, des de l'incendi que va arrasar aquesta comarca uns quants anys enrere. Malgrat alguns pocs pins han rebrotat i el terra es veu d'un color verd esperançador, són molts els troncs negres i ressecs que no tenen cap senyal de vida. Veiem també que s'ha fet una tasca de neteja, tallant els arbres més cremats i fins i tot amuntegant les branques en forma de barreres situades a les pendents més pronunciades de les muntanyes, per tal d'intentar evitar l'erosió de les terres sense vegetació. Coronem el port de Majalinos, a 1.450 m. d'alçada, on ens aturem uns minuts per contemplar la bonica panoràmica i alhora, recollir un feix de llenya petita, d'una immensa pila que hi ha a un costat de la carretera i que ens anirà molt bé per encendre el foc de la llar de casa. Després, continuem la ruta, ara davallant fins a passar per La Cañadilla, un petit nucli amb quatre cases, on ens costa prou identificar el petit campanar de l'església, i seguim fins a Aldehuela, on ens aturem al costat d'unes casetes del que havia estat el poblat miner, avui prou arreglades i amb signes d'estar habitades... almenys en aquest temps d'estiu. Mirant un panell que parla dels senders de la zona, decidim fer una petita excursió que ens ha de portar fins el Mirador de la Hoz Mala, a quilòmetre i mig de distància. Primer però, podem veure des de la mateixa carretera, els vells edificis del que fou la central tèrmica d'Aliaga, avui en dia totalment abandonada, al costat d'un petit embassament que suposem donava servei a la fabricació d'energia. Enfilant-nos per un pedregós corriol, molt ben indicat, arribem a l'esmentat mirador, des d'on es pot contemplar la vista de la central i el pantà, així com de les escombreres i restes de les antigues mines explotades. El camí continua pujant cap a un nou mirador, el del Guadalope, que suposem, mostra el pas d'aquest riu pel mig d'una estreta gorja que hi ha a continuació. Nosaltres però, tornem al cotxe i a la ruta prevista que ben aviat ens porta al poble d'Aliaga, potser el més gran de la zona i pel que passem sense aturar-nos, malgrat veure-hi força animació de gent pel carrer. Per una carretera que el nostre vell llibre de mapes ni tan sols indica, arribem a Miravete de la Sierra, on sí fem una llarga aturada, doncs està anunciat com a conjunt arquitectònic i hi ha un parell de coses a visitar. Primer però, ens deixem sorprendre per la descomunal església i la porxada de la plaça que té al costat, on només s'hi pot accedir per un parell d'estretes portes, ubicades en extrems oposats. Visitem una exposició de fotografies antigues amb personatges del poble, que hi ha en una sala superior, amb motiu de les festes majors que aquest cap de setmana s'hi celebren i descobrim també les dues meravelles del poble que, potser a nosaltres no ens ho semblen tant, un petit pont medieval, que travessa el riu Guadalope i que temps enrere havia estat l'únic accés al poble, i una creu de terme que ells anomenen "pairón", que resulta ser una reproducció força recent, doncs l'original es trobava molt malmesa... o això ens explica la parella que gentilment ens hi acompanya. Satisfets amb la visita, tornem al cotxe i en un tres i no res arribem a Villarroya de los Pinares, ja en zona del Maestrat, que és l'autèntic objectiu inicial de la nostra sortida. Com que ja és hora de dinar, ens instal·lem en el senzill menjador de l’únic restaurant que hi ha al poble, que curiosament és propietat d’un tal Amadeo, i fem un àpat abundós i ben cuinat. Després, fem una passejada pel carrer principal del poble, que el travessa de nord a sud, i on a banda d’alguns edificis civils prou nobles, trobem l’església parroquial de l’Asunción de Nuestra Señora, d’estil gótic, però amb una gran porxada exterior de caire molt auster, amb orígens al segle XV.  Com a curiositat, i al no tenir incorporat un campanar propi en el mateix conjunt, se n’hi va instal·lar un en una torre de defensa medieval, situada en la part alta de la localitat i un xic allunyada de l’església. Un cop vist tot plegat, seiem en un banc a l’ombra en un parc proper, per reposar el dinar, abans d’emprendre el camí de tornada cap a Calanda.